درج رمزینههای سریع پاسخ در ۱۲۶ عنوان کتاب شاخه فنیوحرفهای و کاردانش
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی:
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی گفت: رمزینههای سریع پاسخ یکی از اهداف آموزشی در چرخشهای آموزشی است و در همین راستا، تاکنون ۱۲۶ عنوان کتاب در شاخه فنی و حرفه ای و کاردانش به این رمزینهها مجهز و متصل شدهاند. به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، حسن ملکی با اشاره به درج رمزینههای سریع پاسخ در کتابهای درسی فنیوحرفهای و کاردانش، اظهار کرد: در سال تحصیلی جاری، ۱۲۶عنوان کتاب درسی شاخه های فنی و حرفه ای و کاردانش، به منظور تکمیل بستههای تربیت و یادگیری، غنابخشی به محتواها به رمزینههای سریع پاسخ، مجهز شده اندکه از این تعداد، ۱۶عنوان در شاخه کاردانش و ۱۱۰عنوان در شاخه فنیوحرفه ای بود. رمزینههای سریع پاسخ در ابتدای هر پودمان کتاب درسی پیشبینی شده و در نهایت هر کتاب پنج پودمان یا پنج رمزینه سریع پاسخ دارد.وی ادامه داد: رمزینه سریع پاسخ، محتوای کتاب درسی و یادگیری را تکمیل کرده و توسعه میدهد. برای اینکه بتوانیم رمزینههای سریع پاسخ را در قالب محتوای کاملتری عرضه کنیم برای هر کتاب درسی یک «فیلم آموزش هنرجو» مشتمل بر ۹۰دقیقه فیلم آموزشی، شامل نمایشی از مهارتهای حرفهای و شغلی هر پودمان، تولید کردیم. سپس این فیلم در قالب قطعات ۵تا ۷دقیقه ساماندهی شد که هر کدام از قطعات، مراحل کاری مشخص در هر پودمان را غنابخشی می کند.ملکی با اشاره به تولید بیش از 6 هزار و 600دقیقه فیلم در طول یکسال گذشته، گفت: در جهت محتواسازی کارهای دیگری را نیز دنبال کردیم؛ مثلاً فیلمهایی که از دستگاههای مختلف اجرایی مثل جهادکشاورزی، وزارت کار، مرکز پژوهش وزارت کار و بخشهایی مثل نیروی دریایی سپاه و سازمان بنادر که در اختیارمان قرار گرفته بود را مورد ارزیابی قرار دادیم و با توجه به اهداف آموزشی که در کتابها داشتیم از برخی از محتواها در قالب تدوین فیلمهای آموزشی استفاده کردهایم. وی ادامه داد: با توجه به تکثر، تنوع و تعدد عناوین درسی در حدود ۳۶۵درس در شاخه فنیوحرفه ای و ۱۳۹عنوان در شاخه کاردانش؛ برنامهریزی هایی برای تولید محتوا داشتیم و فرآیند تولید محتوا برای رمزینههای سریع پاسخ با مشارکت دستگاهها و هنرستانهای مختلفی بوده است.رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: هدف ما در تولید همه عناوین، «تنوع بخشی به محتوا» بوده یعنی صرفاً از اینفوگرافی استفاده نکردیم؛ بلکه در فیلمهای آموزشی از انیمیشن و موشنگرافی نیز استفاده شده است.ملکی با تأکید بر محور چرخش های آموزشی ادامه داد: در این چرخش ها از «کتاب محوری» به «برنامه درسی محوری» و از «کتاب محوری» به «بسته تربیت و یادگیری» رسیدیم که فیلمهای آموزشی هنرجو و کتاب الکترونیکی از اجزای این بستهها هستند. وی ادامه داد: همچنین، با توجه به تمرکز بر روی محتوای کیفی، ۲۰۰عنوان کتاب درسی هم در قالب کتاب الکترونیکی تولید و عرضه شد؛که قابلیت بهرهبرداری بیشتری نسبت به محتوای pdf دارد و قابلیت بهرهبرداری درصفحات وب را نیز دارد و هنرجویان میتوانند حتی در گوشیهای همراه یا لپتاپ یادداشتبرداری کنند.ملکی گفت: هم اکنون در حال تکمیل اجزای بستههای آموزشی از قبیل فیلم، نرمافزارهای آموزشی و شبیهسازها هستیم که امیدواریم در شش ماهه دوم سال و سال آینده به اتمام برسد و تولید محتواها بر بستر AR را در حوزه شبیهسازی بهعنوان یکی از دستاوردهای آموزشی معرفی کنیم و به کتابهای درسی موجود، لینک دهیم؛ بهویژه در آموزشهای فنیوحرفهای و مهارتی که کتاب فیزیکی در کنار فیلمهای آموزشی و برنامههای شبیهساز تکمیل می شود و محوریت کار هنرجویان در کارگاهها محسوب شود.